Cele projektu
- wdrażanie zintegrowanego nauczania języka i przedmiotu (CLIL) od pierwszego etapu edukacyjnego,
- wykorzystanie nowoczesnych narzędzi cyfrowych - tablicy interaktywnej - w procesie dydaktycznym w klasach I-III,
- prezentacja treści kształcenia w interesujący, wielozmysłowy sposób,
- dostosowanie form nauczania do potrzeb edukacyjnych uczniów o odmiennych stylach uczenia się i różnych typach inteligencji,
- oparcie nauczania na kluczowych elementach skutecznego uczenia się: widzenie, słyszenie, mówienie, działanie,
- zwiększenie poziomu zapamiętywania oraz rozumienia prezentowanego materiału nauczania,
- zwiększenie motywacji i zaangażowania uczniów oraz nauczycieli,
- rozwijanie kreatywności nauczających i nauczanych,
- zwiększenie dynamiki lekcji,
- zmniejszenie użycia materiałów w formie papierowej -nauczanie przyjazne dla środowiska,
- lepsza współpraca nauczyciela z uczniami, którzy oczekują stosowania nowoczesnych technologii w szkole,
- przygotowanie studentów specjalności Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z nauczaniem języka angielskiego do wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w przyszłej pracy zawodowej,
- nawiązanie współpracy pomiędzy uczelnią pedagogiczną a szkołą podstawową w celu dostosowania programów kształcenia nauczycieli do bardziej skutecznego i efektywnego sprostania oczekiwaniom uczniów XXI wieku.
Beneficjenci projektu
Beneficjentami tego projektu są uczniowie z drugich i pierwszych klas SP w Ostojowie, czynni nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i uczący języka angielskiego w klasach 0-III oraz studenci specjalności Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z nauczaniem języka angielskiego, którzy przygotowują się do pełnienia 2 ról: nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciela języka angielskiego na tym etapie edukacyjnym.
Działania
Pierwszym etapem projektu, który zrealizowany został od listopada 2010r. do stycznia 2011r., było przygotowanie studentów EWiP z nauczaniem języka angielskiego do pracy z cyfrową tablicą. Studenci otrzymali zadanie zapoznania się z materiałami instruktażowymi dotyczącymi obsługi elektronicznej tablicy, które dostępne są w internecie: wideo-wykłady zatytułowane "How to use an Interactive Whiteboard" (http://www.cambridge.org/pl/), wykłady Colina Rose'a - brytyjskiego psychologa, światowego autorytetu w dziedzinie przyspieszonego uczenia się (Accelerated Learning) oraz entuzjasty elektronicznych tablic, który przedstawia korzyści tego środka dydaktycznego w kontekście najnowszych badań nad procesem uczenia się (http://multitablica.pl/). W tym samym przedziale czasowym studenci uczestniczyli w rzeczywistych prezentacjach z wykorzystaniem oprogramowania do tablicy interaktywnej. Do Instytutu Edukacji Szkolnej zaproszeni zostali trenerzy metodyczni reprezentujący różne wydawnictwa językowe oraz firmy popularyzujące i promujące nowoczesne narzędzia edukacyjne. Uczestnictwo w prezentacjach umożliwiało studentom szczegółowe zapoznanie się z aktualnie dostępnym na rynku księgarskim oprogramowaniem do tablicy interaktywnej, wspomagającym przedmiotowo - językowe nauczanie na etapie przedszkolnym oraz w klasach 0-III. Podczas prezentacji studenci mieli możliwość samodzielnego przetestowania wybranych ćwiczeń.
Na kolejnym etapie projektu w styczniu 2011r. studenci poznali oprogramowanie tablicy SMART Board.
Trzeci etap projektu to zapoznanie się z rozkładami materiału do podręcznika Odkrywam siebie i świat oraz podręcznika Hello udostępnionymi przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz języka angielskiego ze Szkoły Podstawowej w Ostojowie. Na tej podstawie przyszli pedagodzy przygotowywali zintegrowane lekcje językowo-przedmiotowe według ustalonego harmonogramu na cały semestr. W każdym tygodniu studenci prowadzą w tandemie 2 lekcje w 2 klasach drugich, poprzedzone konsultacjami z nauczycielami ze szkoły oraz nauczycielami akademickimi. Po przeprowadzonej lekcji studenci proszeni są o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej.