Opis projektu
Zapraszamy do współpracy w realizacji projektu naukowego "Organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w edukacji wczesnoszkolnej na terenie województwa świętokrzyskiego".
Projekt realizowany jest przez zespół badawczy złożony z pracowników Zakładu Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dziecka z Instytut Edukacji Szkolnej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach (strona domowa projektu http://wpia.ujk.edu.pl/pomoc_pp_eduk_wcz/), we współpracy z Kuratorium Oświaty w Kielcach (http://kuratorium.kielce.pl/).
Miejsce i przebieg badań
Województwo świętokrzyskie – reprezentatywna grupa losowo wybranych szkół podstawowych. Badania będą mieć charakter sondażowy. Ankiety skierowane zostaną do osób odpowiedzialnych za organizację i realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom na I etapie edukacji. Opinie zebrane podczas badań posłużą wyłącznie do celów naukowych. Uzyskane wyniki będą prezentowane anonimowo, wykorzystane zostaną do analiz zbiorczych.
Cel badań
- Poznanie zasad organizacji i sposobów realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom na I etapie edukacji w szkołach ogólnodostępnych na terenie województwa świętokrzyskiego;
- Analiza skuteczności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom na I etapie edukacji w wybranych szkołach na terenie województwa świętokrzyskiego;
- Opracowanie modelu organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom na I etapie edukacji oraz sformułowanie postulatów optymalizujących rozwiązania systemowe;
- Popularyzacja dobrych praktyk z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej stosowanych w badanych szkołach.
Etapy realizacji projektu
- Regionalne konferencje naukowo-metodyczne (X – XI 2015) dla dyrektorów lub innych osób odpowiedzialnych za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach wylosowanych do udziału w badaniach.
- I etap badań (XI – XII 2015) - w 143 losowo wybranych szkołach podstawowych poznanie organizacji i realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom I etapu edukacji w bieżącym roku szkolnym 2015/2016 – badania o charakterze ilościowym (sondaż diagnostyczny).
- II etap badań (I – V 2016) – pomoc w przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej w szkołach, które wyrażą na to gotowość. Analiza skuteczności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom – badania jakościowe zrealizowane na podstawie materiałów uzyskanych przez szkołę w ramach ewaluacji wewnętrznej prowadzonej przy wsparciu pracowników naukowo-dydaktycznych UJK (obszar 6 szkoła wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji).
- Konferencja podsumowująca projekt (VI 2016) - prezentacja i popularyzacja uzyskanych wyników.
Szczegółowy opis kolejnych etapów
- Regionalne konferencje naukowo-metodyczne (X – XI 2015) dla dyrektorów lub innych osób odpowiedzialnych za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Zapoznanie z założeniami projektu badawczego, zawarcie porozumienia ze szkołami, przekazanie narzędzi badawczych;
- Omówienie współczesnych tendencji w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizacji kształcenia specjalnego w szkołach ogólnodostępnych;
- Prezentacja zasad i procedur organizacji procesu ewaluacji wewnętrznej wynikających z nowego rozporządzenia MEN o nadzorze pedagogicznym.
- Dla przedstawicieli szkół z powiatów: kieleckiego, włoszczowskiego i miasta Kielce - w siedzibie Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach ul. Krakowska 11 sala 7 - 9 listopada 2015 r. godz. 9:00.
- Dla przedstawicieli szkół z powiatów: buskiego, pińczowskiego, kazimierskiego, jędrzejowskiego - w siedzibie Szkoły Podstawowej w Busku-Zdroju - 25 listopada 2015 r. godz. 9:00.
- Dla przedstawicieli szkół z powiatów: skarżyskiego, starachowickiego, ostrowieckiego, koneckiego - w siedzibie Szkoły Podstawowej nr 4 w Skarżysku-Kamiennej ul. Książęca 149 - 23 listopada 2015 r. godz. 9:00.
- Dla przedstawicieli szkół z powiatów: staszowskiego, opatowskiego, sandomierskiego - w siedzibie Szkoły Podstawowej w Ożarowie - 16 listopada 2015 r. godz. 9:00.
- Dla przedstawicieli szkół z listy rezerwowej - w siedzibie Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach ul. Krakowska 11, sala 7 - listopad 2015 r. godz. 9:00.
- 9:00–9:15 Przywitanie przybyłych osób i otwarcie konferencji – Prof. UJK dr hab. Mirosław Babiarz, UJK Kielce
- 9:15–9:45 Prezentacja założeń projektu badawczego Organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w edukacji wczesnoszkolnej na terenie województwa świętokrzyskiego – dr Katarzyna Krzystanek, dr Karol Bidziński, UJK Kielce
- 9:45–10:15 Przekazanie przedstawicielom szkół zestawu narzędzi badawczych, uwagi, instrukcje, pytania dotyczące organizacji badań
- 10:15–10:30 przerwa
- 10:30–11:00 Wykład na temat Współczesne tendencje w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego w szkołach ogólnodostępnych - dr Ewa Szumilas, UJK Kielce
- 11:00–11:30 Dyskusja z udziałem przedstawiciela Kuratorium Oświaty w Kielcach
- I etap badań (XI – XII 2015)
- Analiza organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom na poziomie szkoły
- ankieta dla dyrektora lub szkolnego koordynatora.
- Analiza organizacji i realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w trakcie bieżącej pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniem (zajęcia lekcyjne)
- ankieta dla nauczyciela-wychowawcy (wytypowane klasy I, II, III)
- ankieta dla innych nauczycieli i pracowników szkoły prowadzących zajęcia edukacyjne i udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w wytypowanych do badań klasach.
- Analiza organizacji i realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom poza bieżącą pracą z uczniem (zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia specjalistyczne, porady i konsultacje, warsztaty)
- ankieta dla szkolnych specjalistów udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z wytypowanych do badań klas.
- II etap badań (I – V 2016) będzie przeprowadzony tylko w szkołach, które wyrażą na to gotowość. Badania będą służyły analizie skuteczności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w wybranych szkołach. Będą to badania jakościowe zrealizowane na podstawie materiałów uzyskanych przez szkołę w ramach ewaluacji wewnętrznej prowadzonej przy wsparciu pracowników naukowo-dydaktycznych UJK (obszar 6 szkoła wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji).
- Prezentacja wyników badań sondażowych (ocena organizacji i realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w I semestrze roku szkolnego 2015/2016 – dane uzyskane w I etapie badań).
- Powołanie zespołu ewaluatorów z udziałem pracownika UJK (w roli moderatora).
- Projektowanie ewaluacji wewnętrznej (cele, problematyka, odbiorcy ewaluacji, wykonawcy ewaluacji, metody ewaluacji, osoby biorące udział w badaniu).
- Realizacja badań.
- Analiza danych, raport.
- Rozpowszechnienie wyników i opracowanie wniosków z ewaluacji.
- Wyniki z zachowaniem anonimowości szkoły zostaną wykorzystane do analiz naukowych.
- Prezentacja i popularyzacja wyników (VI 2016) badań w postaci konferencji podsumowującej projekt oraz zbiorczej publikacji naukowej.
-
Cele konferencji
-
Miejsce i terminy konferencji
Szkoły wylosowane do udziału w badaniach zostaną powiadomione indywidualnie o miejscu i terminie konferencji.
Organizatorami konferencji będą Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty.
-
Planowany przebieg konferencji
-
W 143 losowo wybranych szkołach podstawowych przeprowadzenie badań sondażowych, których celem będzie poznanie organizacji i realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom I etapu edukacji w bieżącym roku szkolnym 2015/2016.
Opinie zebrane podczas badań posłużą wyłącznie do celów naukowych. Uzyskane wyniki będą prezentowane anonimowo, wykorzystane zostaną do analiz zbiorczych.
Celem konferencji będzie zaprezentowanie zbiorczych wyników badań, określenie potrzeb szkół w zakresie organizacji i realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prezentacja dobrych praktyk. Udział w konferencji wezmą przedstawiciele szkół, reprezentanci organów prowadzących szkoły oraz instytucji działających na rzecz ucznia i jego rodziny.