DNI JAKOŚCI KSZTAŁCENIA, 20-21 MAJA 2014 R.

WYDZIAŁ PEDAGOGIKI I PSYCHOLOGII
PONIEDZIAŁEK 20.05.2024 r.
DEBATA OKSFORDZKA

Cóż to były za emocje!

Temat Debaty Oksfordzkiej z pewnością pozostanie echem jeszcze przez jakiś czas na wydziałowych korytarzach.

Inicjatywa skoordynowana dr Agatę Banakiewicz, mgr Annę Siudak oraz mgr Sylwię Górską została podjęta w ramach Dni Jakości Kształcenia, które są cykliczną, coroczną imprezą odbywającą się na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Od samego początku cieszyła się ogromnym zainteresowaniem całej społeczności akademickiej WPP. Wydarzenie miało na celu integrację i zaangażowanie społeczności akademickiej w życie Uczelni, przygotowanie studentów do merytorycznych dyskusji i ćwiczenie umiejętności spojrzenia na ich przedmiot z różnych perspektyw oraz rozwijanie umiejętności wystąpień publicznych.

26 kwietnia w głosowaniu online, spośród pięciu przedstawionych, wyłoniona została teza „Młodzi Ludzie nie mają autorytetów” – jako najbardziej warta tego, by posłuchać argumentów „za” i „przeciw”. Jej autorką jest studentka Olga Korba.

Osoby, które zgłosiły się do drużyn, rozpoczęły intensywne przygotowania. Nie wiedziały, które stanowisko przyjdzie im zająć na debacie, więc merytoryczne przygotowanie się „na dwie strony” wymagało wiele wysiłku i nakładu pracy. Warto podkreślić, że losowanie stron odbyło się w dniu debaty na godzinę przed jej rozpoczęciem. Los zdecydował o tym, kto broni tezy (Propozycja), a kto jest przeciwko (Opozycja), bez względu na osobiste przekonania i poglądy.

20 maja w dyskusji wokół prawdziwości postawionej w debacie tezy stanęły naprzeciw siebie drużyny Psychologii i Pedagogiki. Studenci i wykładowcy połączyli siły w merytorycznym sporze Propozycji z Opozycją.

„Na straży porządku” czuwali pilnie Sekretarz – Emilia Malicka oraz Marszałek, w którego rolę wcielił się pan Adam Chyb. W tym miejscu serdecznie dziękujemy za przyjęcie zaproszenia i udział w przedsięwzięciu.

Ze względu na ogromne zainteresowanie i niebywałą frekwencję wydarzenie rozpoczęło się z kilkunastominutowym opóźnieniem. Szczelnie wypełnione 2 sale wykładowe, z czego w jednej z nich odbywała się transmisja na żywo, oraz prawie 100 osób oglądających zmagania na żywo za pośrednictwem platformy YouTube – to zdecydowanie wynik powyżej wszelkich wyobrażeń!

O wyniku debaty decydowała publiczność w głosowaniu za pośrednictwem formularza Google. W atmosferze rozgrzanej dyskusją debatantów i krótkimi wystąpieniami publiczności na ekranie pojawiły się wyniki głosowania. Publiczność zadecydowała większością 60 % – młodzi ludzie mają autorytety! Tym samym laur zwycięstwa powędrował w ręce drużyny Instytutu Pedagogiki – gratulujemy członkom zespołu (dr Patrycja Hanyga, dr Paweł Garbuzik, Wiktoria Biała, Natalia Zys, Oliwia Pietrzyk, Kamila Lach). Wyrazy uznania składamy, także drużynie Katedry Psychologii (dr Adrian Kurcbart, Kinga Dąbrowska, Emilia Malicka, Olga Korba, Dominik Moskal, Bartosz Pyrz, Gabriela Michalska, Adrianna Skałbania).

Końcowy wniosek może być jeden – młodzi ludzie chcą dyskutować o ważnych dla nich tematach! Z pewnościa wygrali wszyscy, którzy zaangażowali się w podjęcie inicjatywy jaką była Debata Oksfordzka. Założone cele zostały osiągnięte w 100%! Sądząc po komentarzach, forma integracji przypadła do gustu wszystkim zainteresowanym. Zabawa, merytoryka, emocje i współpraca to przepis na organizowanie wydarzeń, w które studenci chętnie się angażują.

Link do nagrania wideo: DEBATA OKSFORDZKA – KATEDRA PSYCHOLOGII VS INSTYTUT PEDAGOGIKI UJK – YouTube
Info: Krzysztof Chaba, mgr Sylwia Górska, mgr Anna Siudak / UJK
Foto: Krzysztof Chaba / UJK
Video: mgr Krzysztof Kupczewski / UJK


WYKŁAD: Program mentorski dla początkujących nauczycieli– międzynarodowy projekt DIGITAL TA

Wykład przeprowadziła dr hab. Agnieszka Szplit, prof. UJK, w auli UJK. W wykładzie wzięło udział ok. 150 osób, w tym władze uczelni i wydziału oraz wykładowcy i studenci Wydziału Pedagogiki i Psychologii. Referentka omówiła założenia programu Erasmus+ Teacher Academy oraz podstawowe założenia projektu Digital TA. Przedstawiła partnerów biorących udział w projekcie poza UJK (z Hiszpanii, Belgii, Irlandii, Czech). Podczas wykładu koordynatorka projektu przedstawiła główne cele i założenia projektu Digital TA, omówiła także dotychczasowe oraz przyszłe działania zespołu badawczego.

Profesor A. Szplit zaprezentowała również badania prowadzone w ramach projektu dotyczące potrzeb początkujących nauczycieli. Pokazała model mentoringu wypracowany na podstawie tych badań oraz w oparciu o doświadczenia wszystkich partnerów.


WTOREK 21.05.2024 r.
GRA DYDAKTYCZNA „Przygody młodego nauczyciela”

Gra dydaktyczna „Przygody młodego nauczyciela” została przeprowadzona w ramach dyseminacji projektu Digital TA. W grze wzięło udział 40 osób – studentów pedagogiki UJK oraz uczestników programu Erasmus+. Uczestnicy gry zostali podzieleni na dwa zespoły.

Cele gry obejmowały (1) upowszechnienie założeń projektu Digital TA, (2) wzbudzenie w studentach refleksji na temat takich aspektów pracy młodego nauczyciela jak: obawy, potrzeby, konieczność twórczego rozwiązywania problemów, projektowanie zmian, dążenie do satysfakcji w realizacji zawodu nauczyciela. Aspekty te stanowią istotne treści w projekcie Digital TA oraz (3) integrację studentów UJK oraz studentów uczestniczących w programie Erasmus+. Opisywana gra dydaktyczna miała charakter gry terenowej. Po zarejestrowaniu się w recepcji każdy uczestnik otrzymał identyfikator oraz mapę zawierającą instrukcję jak poruszać się w grze odbywającej się na terenie budynku, w którym mieści się Instytut Pedagogiki i Psychologii UJK.

Dla uczestników gry przygotowano 6 zadań realizowanych w różnych salach Instytutu. Za każde wykonane zadanie studenci otrzymywali „żetony”, które – po wykonaniu wszystkich zadań – zostały wymienione na nagrody – plecaki UJK.


WARSZTATY: System edukacji przez ruch w procesie wspierania całościowego rozwoju dzieci

W trakcie warsztatów przeprowadzonych przez mgr Annę Filipek studenci mieli szansę doświadczyć małego wycinka systemu EPR, którego autorką jest pani Dorota Dziamska. Podczas wszystkich działań uczestnicy skupiali się na wykonywaniu ruchów zgodnie z instrukcjami prowadzącej. Muzyka, która towarzyszyła działaniu miała na celu wsparcie ruchu ciała oraz zmotywowanie do działania. Uczestnicy nie wiedzieli do jakiego efektu końcowego dążą. Po zakończeniu każdego etapu pracy wszyscy wspólnie zastanawiali się co widzą. Analizując gotowe dzieło widzimy „ruch”, który towarzyszył tworzeniu.


WARSZTATY: wykorzystanie nowoczesnych technologii asystujących w pracy z osobami z niepełnosprawnościami

Podczas Dni Jakości Kształcenia na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UJK w Kielcach przeprowadzone zostały warsztaty dotyczące możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii asystujących w pracy z osobami z niepełnosprawnościami. Dzięki uprzejmości Zespół Placówek Edukacyjno – Wychowawczych w Skarżysku – Kamiennej przy którym funkcjonuje Ośrodek Wsparcia i Testów w Skarżysku Kamiennej, który powstał w ramach programu PFRON – Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przyszli pedagodzy mogli popracować na najnowocześniejszych technologiach asystujących – specjalistycznych urządzeniach, oprogramowaniu i sprzęcie.

Do pracy wykorzystane zostały:

  • Powiększalniki przenośne Exigo – przenośne powiększalniki z dwoma ekranami
  • tablety wraz z oprogramowaniem Mówik 2.0
  • Lupy elektroniczne Ruby XL HD i Ruby HD
  • System wspomagania słyszenia Bellman & Symfon Domino
  • PCEye – najnowszą generacje lekkich i wszechstronnych urządzeń do śledzenia wzroku.
  • specjalistyczne aplikacje na urządzenia mobilne z systemem Android i IOS tj: Seeing Assistant Home, Seeing AI, AI Transcription