Dobre praktyki rok akad. 2023/2024

Psychologia

Na ocenianym kierunku wymienić można szereg działań, które mogą zostać zaliczone do dobrych praktyk. Wymienić można kilka ich rodzajów, w tym m.in. warsztaty, szkolenia czy też zajęcia prowadzone dla różnych grup osób.

  1. Warsztaty:
    • warsztaty pisania artykułów naukowych – realizowane przez dr Justynę Mróz (2023 rok);
    • warsztaty dla studentów: „Autoprezentacja w rozmowie kwalifikacyjnej” realizowane we współpracy z dr Eweliną Okoniewską i ABK (28 marca 2023 roku);
    • warsztat dla studentów: „Dialog motywujący w pracy z pacjentami” (18 kwietnia 2023 roku);
    • warsztaty dla studentów: „Analiza SMART – jak formułować cele” realizowane we współpracy z dr Beatą Łubianką i ABK (10 maja 2023 roku);
    • warsztaty dla studentów: „Podstawy pracy psychologicznej z osobami cierpiącymi na zaburzenia odżywiania” (16 maja 2023 roku);
    • warsztaty dla studentów: „Rodzina w kryzysie zdrowia psychicznego” (27 maja 2023 roku);
    • warsztaty dla studentów: „Narzędzia wykorzystywane w pracy z pacjentem doświadczającym syndromu presuicydalnego (13 czerwca 2023 roku);
    • warsztaty dla studentów: „Wartości w diagnozie psychologicznej – przydatne narzędzia” w ramach Konferencji psychoedukacyjnej „Młodzi a wartości – przeszłość, teraźniejszość przyszłość” organizowane przez SKN Do Dzieła (27 listopada 2023 roku);
    • warsztaty dla uczniów liceum: „Licealista w poszukiwaniu sensu” realizowane przez studentów w ramach programu: „Projektanci zdrowej przyszłości dla młodzieży 2023/2024” (11 grudnia 2023 roku);
    • warsztaty dla uczniów szkoły podstawowej: „Nie jestem sam – jak być bezpiecznym w sieci” realizowane przez studentów w ramach programu: „Projektanci zdrowej przyszłości dla młodzieży 2023/2024” (11 grudnia 2023 roku);
    • warsztaty dla młodzieży: „Komunikacja interpersonalna” realizowane przez studentów w ramach programu: „Projektanci zdrowej przyszłości dla młodzieży 2023/2024” (18 grudnia 2023 roku).
  2.  Szkolenia
    • szkolenie z zastosowań metody Biofeedbacku w terapii osób uzależnionych – realizowane przez mgr Angelikę Szczepanik (18 maja 2022 roku);
    • szkolenie specjalistyczne dla studentów Psychologii stacjonarnej z zakresu Terapii Biofeedback w ramach projektu AKCELERATOR ROZWOJU – realizowane przez dr Lilię Suchocką i mgr Angelikę Szczepanik (23 lutego – 31 marca 2023 roku);
    • szkolenie specjalistyczne dla studentów Psychologii niestacjonarnej z zakresu Terapii Biofeedback w ramach projektu AKCELERATOR ROZWOJU – realizowane przez dr Lilię Suchocką i mgr Angelikę Szczepanik (17 czerwca – 22 lipca 2023 roku).
  3. Spotkania
    • spotkania z osobami uzależnionymi realizowane przez studentów pod opieką mgr Anny Siudak (kwiecień 2023);
    • spotkania z seniorami realizowane przez studentów pod opieką mgr Anny Siudak (maj 2023);
    • spotkania na temat psychologicznej interpretacji treści filmowych w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego – realizowane przez mgr Katarzynę Lipksą i mgr Tomasza Wajsa (październik 2023).
  4. Zajęcia
    • zajęcia dla podopiecznych Samorządowego Przedszkola w Strawczynie – realizowane przez studentów Psychologii (październik 2023 roku);
    • zajęcia dla seniorów z Domu Seniora im. Sue Ryder w Pierzchnicy realizowane przez studentów we współpracy z mgr Michałem Kanią i Stowarzyszeniem Impakt (grudzień 2023 – luty 2024).
  5. Pozostałe dobre praktyki
    • program: „Projektanci zdrowej przyszłości dla młodzieży 2023/2024” realizowany w ramach laboratoriów „Psychoprofilaktyka zachowań problemowych młodzieży” (2023 rok);
    • zbiórka charytatywna na Dom Samotnej Matki (5 stycznia – 10 lutego 2023 roku);
    • konferencja: „Rodzina w kryzysie zdrowia psychicznego” organizowana przez studentów SKNPP wraz z interesariuszami Świętokrzyskiego Centrum Profilaktyki i Edukacji, Świętokrzyskiego Centrum Psychiatrii, Miejskiego Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, Muzeum Zabawek i Zabawy i Zakładu Aktywności Zawodowej – Manufaktura Pietraszki (26 maja – 27 maja 2023 roku);
    • sesja posterowa prac eksperymentalnych z zakresu psychologii procesów poznawczych realizowana przez studentów Psychologii pod kierownictwem dr hab. prof. UJK Piotra Gasparskiego i mgr Karola Kubraka (19 czerwca 2023 roku);
    • plebiscyt na najciekawszy eksperyment z zakresu psychologii społecznej realizowany przez studentów Psychologii pod kierownictwem dr Małgorzaty Weryszko (czerwiec 2023).

Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna 

– w ramach spotkania z interesariuszami zewnętrznymi dla studentów kierunku PPW odbyły się wykłady: mgr Jadwiga Grzyb – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 28 w Kielcach, wykład nt. Trudny uczeń -sposoby reagowania, mgr Dorota Masternak – Dyrektor Przedszkola Samorządowego nr 40 w Kielcach, wykład nt. Zasady rozmowy kwalifikacyjnej o przyjęcie do pracy w przedszkolu, mgr Ewa Misiorowska – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 24 w Kielcach, wykład nt. Edukacja włączająca – praca z dzieckiem z niepełnosprawnością w grupie w szkole podstawowej;

– organizacja warsztatów nt. System edukacji przez ruch w procesie całościowego wspierania rozwoju dzieci, przeznaczonych dla studentów kierunku PPW. Poprowadziła je mgr Anna Filipek – interesariusz zewnętrzny z Przedszkola Samorządowego nr 40 w Kielcach, doradca metodyczny wychowania przedszkolnego SODMiDN;

– organizacja i realizacja przez studentów kierunku PPW warsztatów Kolorowo z pasją. Warsztaty artystyczne. Warsztaty przeznaczone były dla dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 28 w Kielcach;
– organizacja i realizacja przez studentów kierunku PPW zajęć muzycznych pn. Muzyka wyzwala radość. Zajęcia przeznaczone były dla dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych z województwa świętokrzyskiego;
– przygotowanie i przeprowadzenie zadań matematycznych oraz językowych z użyciem robotów edukacyjnych (EMYS i PHOTON) przez studentów III r. PPW oraz uczniów z LO w Końskich;
– Potencjał edukacyjny robota społecznego EMYSA – nowatorskiego środka dydaktycznego, zaprojektowanego do nauczania języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym. Projekt badawczy zrealizowany wspólnie z firmą EMYS Sp. z o.o. z Wrocławia oraz Przedszkolem Samorządowym nr 21 w Kielcach, w ramach programu UJK dla rozwoju biznesu, przy wsparciu finansowym budżetu państwa, z funduszy przeznaczonych na wdrażanie programu Ministerstwa Edukacji i Nauki pod nazwą Nauka dla Społeczeństwa.
W projekcie uczestniczyli pracownicy Instytutu Pedagogiki oraz studentki IV roku PPW studiów stacjonarnych;
– Zabawa, ruch, nauka – interaktywne zajęcia językowe
z wykorzystaniem podłogi FunFloor, przeprowadzone przez studentki III i IV roku kierunku PPW z dziećmi z Przedszkola Samorządowego nr 21 w Kielcach;
– organizacja uroczystości szkolnej w dniu 28.11.2023 r. przez studentów IV r. kierunku PPW i uczniów klasy II a, w Szkole Podstawowej nr 24 w Kielcach;
– organizacja cyklicznych warsztatów pn. Przedszkolna przygoda ze sztuką. Uczestnictwo studentów kierunku PPW w zorganizowanych, warsztatach poprowadzonych przez mgr Annę Filipek, interesariusza zewnętrznego dla kierunku PPW (doradcę metodycznego wychowania przedszkolnego SODMiDN w Kielcach). Odbyły się zajęcia plastyczne z wykorzystaniem innowacyjnych technik i metod pracy z dziećmi. Warsztaty odbyły się w grupie dzieci pięcioletnich, w Przedszkolu Samorządowym nr 40 w Kielcach;
– w Teatrze Lalki i Aktora Kubuś odbyły się cykliczne warsztaty przygotowane przez studentki IV roku kierunku PPW. Studentki przedstawiły własną anglojęzyczną inscenizację opowiadania pt. Eeyore has a birthday, a następnie przeprowadziły z dziećmi ćwiczenia językowe, sprawdzające rozumienie kluczowego słownictwa. Wydarzenie realizowane jest w ramach współpracy pomiędzy Teatrem Lalki i Aktora Kubuś i Uniwersytetem Jana Kochanowskiego – działanie pn. Teatralne lekcje języka angielskiego;
– w ramach Dni Jakości Kształcenia odbyło się spotkanie z absolwentem Wydziału Pedagogiki i Psychologii, kierunku nauczycielskiego – Łukaszem Trawczyńskim. Aktualnie nauczycielem w Szkole Podstawowej Nr 353 w Starej Miłośnie. W części plenarnej wydarzenia skierował swoje wystąpienie do studentów kierunku PPW na temat Wykorzystanie własnych pasji i zainteresowań w edukacji szkolnej.