Wykaz zainteresowań badawczych pracowników Instytutu
Lp. | Imię i nazwisko | Obszar zainteresowań badawczych |
1. | dr hab. Mirosław Babiarz, prof. UJK | specjalne potrzeby edukacyjne, diagnoza i terapia, wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka i nauczyciela |
2. | dr Elżbieta Buchcic | współczesne problemy nauk pedagogicznych i społecznych oraz działania środowiskowo-edukacyjne podejmowane w różnych grupach wiekowych społeczności lokalnej. Aksjologiczny paradygmat przyrody, komunikacji społecznej, przedsiębiorczości, doradztwa i poradnictwa zawodowego oraz edukacja formalna i nieformalna, na wszystkich etapach kształcenia i w różnych grupach społecznych, przygotowanie do zawodu nauczyciela oraz doskonalenie i dokształcanie nauczycieli. |
3. | dr Beata Bugajska-Jaszczołt | dydaktyka matematyki, problematyka edukacji matematycznej dzieci, przygotowania przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej do rozwijania zainteresowań matematycznych najmłodszych |
4. | dr hab. Agata Chabior, prof. UJK | gerontologia społeczna, andragogika, kształcenie ustawiczne, pedagogika społeczna, pomoc społeczna i praca socjalna. |
5. | dr hab. Sławomir Chrost, prof. UJK | antropologia pedagogiczna, patologie społeczne, relacyjność w pedagogice, diagnoza pedagogiczna |
6. | dr hab. Justyna Dobrołowicz, prof. UJK | edukacja, dyskurs publiczny, środowisko nowych mediów, przemiany współczesnego świata i ich wpływ na edukację |
7. | prof. dr hab. Wanda Dróżka | pedagogika ogólna, pedeutologia, metodologia badań społecznych, socjologia edukacji, badania biograficzne i pamiętnikarskie wśród nauczycieli i pedagogów w ujęciu generacyjnym, cyklu życia, cyklu rozwoju zawodowego. |
8. | dr hab. Paulina Forma, prof. UJK | pedagogika społeczna; diagnoza, profilaktyka i pomoc społeczna dziecku i rodzinie, środowiskowe uwarunkowania funkcjonowania rodzin wielodzietnych, animacja i edukacja społeczno-kulturowa, |
9. |
dr Anita Garbat | pedeutologia, socjologia edukacji, pedagogika medialna, szkolne strony internetowe oraz blogi szkolne |
10. | dr Paweł Garbuzik | wielokulturowość, międzykulturowość, edukacja międzykulturowa, metodyka pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
11. | dr Patrycja Hanyga | pedagogika społeczna ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki czasu wolnego na różnych etapach życia i w różnych życiowych sytuacjach |
12. | dr Izabela Jaros | pedeutologia, wczesna edukacja językowa, edukacja dwujęzyczna ,zastosowanie nowych technologii w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz nauczaniu języków obcych |
13. | dr Agata Jopkiewicz | pedagogika dorosłych, andragogika, zdrowie poznawcze wieku senioralnego, jakość życia w starości |
14. | dr hab. Anna Kieszkowska | pedagogika społeczna, pedagogika resocjalizacyjna (readaptacja, inkluzja społeczna), pedagogika zdrowia. |
15. | dr Barbara Klasińska | systemizm w naukach o wychowaniu, pedagogika i dydaktyka szkoły wyższej, warsztat pracy studentów pedagogiki, kompetencje hermeneutyczne, istota oraz rola zainteresowań w całożyciowym rozwoju człowieka, etnopedagogika |
16. | dr Karolina Klimczyk-Miśtal | praca socjalna, pomoc społeczna, polityka społeczna, instytucjonalne wsparcie osób z niepełnosprawnością w kontekście poszczególnych etapów życia jednostki, współczesne problemy i kwestie społeczne |
17. | dr Aldona Kopik | pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, edukacja małego dziecka, rozwój dziecka, gotowość szkolna dzieci rozpoczynających naukę szkolną, teoria inteligencji wielorakich i koncepcja 5 umysłów przyszłości w edukacji, nauczyciel małego dziecka |
18. | dr Bartłomiej Kotowski | językoznawstwo, antropologia lingwistyczna, semiotyka kultury, etnografia Federacji Rosyjskiej i Ukrainy, socjologia edukacji, socjologia mediów i kultury współczesnej. |
19. | dr hab. Sławomir Koziej, prof. UJK | pedagogika medialna, edukacja techniczna, dydaktyka ogólna, kształcenie zawodowe. |
20. | dr Małgorzata Krawczyk-Blicharska | pedagogika pracy, kształcenie ustawiczne dorosłych, kształcenie zawodowe, poradnictwo zawodowe i doradztwo edukacyjno-zawodowe, poradnictwo dla osób 60+. |
21. | prof. dr hab. Ewa Kula | historia wychowania i oświaty na ziemiach polskich w XVIII-XX wieku, historia szkolnictwa średniego i wyższego w Królestwie Polskim i w Rosji w wieku XIX. |
22. | dr Małgorzata Kwaśniewska | pedagogika przedszkolna, pedagogika wczesnoszkolna, rozwój umiejętności czytania i pisania. |
23. | dr Tomasz Łączek | pedagogika społeczna ze szczególnym uwzględnieniem problematyki sukcesu życiowego młodzieży. |
24. | prof. dr hab. Bożena Matyjas | problematyka rodziny jako środowiska wychowawczego dziecka, dzieciństwa, w ujęciu interdyscyplinarnym, które sytuuje się w orientacji humanistycznej akcentującej podmiotowe i integralne podejście do rodziny, dziecka , jego dzieciństwa w różnych wymiarach i aspektach |
25. | dr Justyna Miko-Giedyk | pedeutologia, socjologia edukacji, socjologia obszarów wiejskich |
26. | dr Renata Miszczuk | doradztwo edukacyjno-zawodowe, pedeutologia, gerontologia, fundusze unijne, wyrównywanie szans osób zagrożonych i wykluczonych społecznie. |
27. | dr Zofia Okraj | pedagogika twórczości, psychodydaktyka kreatywności, twórcza praca dydaktyczna nauczycieli akademickich, innowacyjne metody i techniki kształcenia uczniów/studentów. |
28. | dr hab. Sławomir Olszewski, prof. UJK | pedagogika specjalna, oligofrenopedagogika, pedeutologia. W szczególności: wybrane wymiary kontekstu kulturowego rzeczywistości opisywanej przez pedagogikę specjalną i działań podejmowanych w jej obszarze; przejawy i uwarunkowania percepcji własnej przestrzeni życiowej dokonywanej przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną; wspieranie w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – perspektywa edukacyjna; pedagog specjalny wobec wyzwań pełnionej profesji – tożsamość zawodowa pedagoga specjalnego. |
29. | dr Anna Ozga | uczeń o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, zarządzanie różnorodnością w szkole, pomoc psychologiczno–pedagogiczna, nauczyciel szkoły ogólnodostępnej – jako dawca i biorca społecznego wsparcia, przygotowanie przyszłych nauczycieli do kreowania inkluzji społecznej |
30. | dr hab. Katarzyna Parys, prof. UJK | psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, działania wspierające uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, twórczy potencjał osób niepełnosprawnych, terminologia w pedagogice specjalnej |
31. | dr Marzena Pękowska | historia wychowania, historia szkolnictwa specjalnego. |
32. | dr Małgorzata Porąbaniec | problemy społeczne, pomoc społeczna, praca socjalna, instytucje i jednostki organizacyjne pomocy społecznej |
33. | dr Katarzyna Potaczała-Perz | pedagogika resocjalizacyjna, psychologia społeczna, psychologia rozwojowa. |
34. | mgr Wioletta Praszek | socjologia i pedagogika rodziny i małżeństwa, alternatywne formy życia małżeńskiego i rodzinnego, nowe formy edukacji, nauczyciel i jego kompetencje, współczesne problemy społeczne. |
35. | prof. dr hab. Małgorzata Przeniosło | historia oświaty i nauki, dzieje dobroczynności i opieki społecznej, dydaktyka matematyki. |
36. | dr Anna Przygoda | teoria wychowania, gerontologia, relacje międzypokoleniowe w rodzinie |
37. | dr Katarzyna Rogozińska | pedagogika muzyczna w szczególności edukacja muzyczna w XIX i początkach XX wieku, edukacja muzyczna dzieci, problematyka emisji głosu w ujęciu historycznym i współcześnie, media w edukacji artystycznej dzieci |
38. | dr Anna Róg | funkcjonowanie współczesnej rodziny – czynniki wspierające i zaburzające realizację podstawowych zadań środowiska rodzinnego; samotne rodzicielstwo; funkcjonowanie organizacji, instytucji, placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz stowarzyszeń wspierających i zastępujących rodzinę; profilaktyka społeczna. |
39. | dr hab. Tadeusz Sakowicz, prof. UJK | pedagogika ogólna, pedagogika resocjalizacyjna, kryminologia, socjologia przestępczości, socjologia rodziny, dysfunkcjonalność rodziny, dewiacja i patologia zachowań osób nieletnich i dorosłych, sytuacja życiowa więźniów, systemy normatywne w świadomości osób naruszających porządek prawny społeczeństwa |
40. | dr Joanna Sądel | strategie edukacyjne i zawodowe młodzieży, funkcjonowanie ucznia w szkole, edukacja matematyczna w szkole ponadpodstawowej, metody probabilistyczne i statystyczne |
41. | dr Aneta Skuza | zainteresowania: pedagogika resocjalizacyjna, profilaktyka społeczna, kryminologia |
42. | dr Jacek Szkurłat | |
43. | dr hab. Małgorzata Stawiak-Ososińska, prof. UJK | historia wychowania, biografistyka, historia pomocy społecznej, historia kształcenia i wychowania kobiet od XVIII do pierwszej połowy XX wieku |
44. | dr hab. Agnieszka Szplit | pedeutologia, rozwój zawodowy nauczycieli i nauczycieli akademickich, kształcenie nauczycieli, edukacja językowa, nauczanie języka angielskiego w przedszkolu i klasach 1-3, dwujęzyczność |
45. | dr Marta Wilk | pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika specjalna (problematyka dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, edukacja włączająca), patologie społeczne, pedagogika rodziny, pedagogika zabawy. |
46. | dr Karolina Wiśniewska | problematyka dotycząca dziecka przewlekle chorego, a w szczególności jego funkcjonowania w środowiskach: rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym, pedagogika lecznicza, edukacja zdrowotna, pedagogika społeczna |
47. | dr hab. Mariola Wojciechowska | pedagogika ogólna, psychologia kliniczna i zdrowia, praca socjalna, badania nad ciągłością i zmianą w systemach wartości przedstawicieli różnych grup społecznych i pokoleniowych oraz relacjami międzygeneracyjnymi w sferze aksjonormatywnej (badania nad dynamiką przemian). |
48. | dr Monika Wojtkowiak | poradnictwo i pomoc nieletnim, aktualne problemy społeczne w kontekście planowania działań profilaktycznych i pomocowych, mediacje i negocjacje jako forma pracy na różnych obszarach działalności indywidualnej i instytucjonalnej, pomoc osobom dotkniętym traumą i ich rodzinom. |
49. | dr Małgorzata Wolska-Długosz | problematyka dziecka i rodziny w aspekcie zagrożeń współczesnymi problemami cywilizacyjnymi, pedagogika społeczna, pedagogika opiekuńcza, warsztat pracy pedagoga, oczekiwania młodych Polaków, ich plany życiowe i orientacje w czasach globalizacji, programy pomocowe. |
50. | dr Anna Winiarczyk | pedagogika medialna, nowe technologie w edukacji, edukacja techniczna, dydaktyka ogólna |
51. | dr hab. Bożena Zawadzka, prof. UJK | teoria pedagogiki zdrowia, promocja zdrowia i edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży, zdrowie i jego uwarunkowania (behawioralne i środowiskowe ), sytuacja ucznia przewlekle chorego w środowisku -zachowania prozdrowotne i ryzykowne młodzieży zdrowej i przewlekle chorej w okresie dorastania (14-18 lat) z regionu świętokrzyskiego |
52. | dr hab. Zuzanna Zbróg, prof. UJK | kierunki przemian teoretycznych i badawczych w pedeutologii i pedagogice wczesnoszkolnej, interdyscyplinarne badania nad kształceniem nauczycieli wczesnej edukacji i ich wiedzą pedagogiczną, reprezentacje społeczne zjawisk edukacyjnych, zbiorowe pisanie biografii jako metoda badawcza i metoda uczenia się. |
53. | dr hab. Ilona Żeber-Dzikowska, prof. UJK | współczesne problemy nauk pedagogicznych, społecznych, biologicznych i środowiskowych, zrównoważonego rozwoju, lokalne działania środowiskowo-edukacyjnymi wśród dzieci, młodzieży i dorosłych.Badania dobroczynności w społeczności lokalnej, edukacji globalnej, bezpieczeństwa człowieka w aspekcie zdrowotnym, środowiskowym, ujęcie nowych obszarów wolności i zniewolenia człowieka. |