Wykaz zainteresowań badawczych pracowników Instytutu

Lp. Imię i nazwisko Obszar zainteresowań badawczych
 1. dr hab. Mirosław Babiarz, prof. UJK specjalne potrzeby edukacyjne, diagnoza i terapia, wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka i nauczyciela
2. dr Elżbieta Buchcic współczesne problemy nauk pedagogicznych i społecznych oraz działania środowiskowo-edukacyjne podejmowane w różnych grupach wiekowych społeczności lokalnej. Aksjologiczny paradygmat przyrody, komunikacji społecznej, przedsiębiorczości, doradztwa i poradnictwa zawodowego oraz edukacja formalna i nieformalna, na wszystkich etapach kształcenia i w różnych grupach społecznych, przygotowanie do zawodu nauczyciela oraz doskonalenie i dokształcanie nauczycieli.
3. dr Beata Bugajska-Jaszczołt dydaktyka matematyki, problematyka edukacji matematycznej dzieci, przygotowania przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej do rozwijania zainteresowań matematycznych najmłodszych
4. dr hab. Agata Chabior, prof. UJK gerontologia społeczna, andragogika, kształcenie ustawiczne, pedagogika społeczna, pomoc społeczna i praca socjalna.
5. dr hab. Sławomir Chrost, prof. UJK antropologia pedagogiczna, patologie społeczne, relacyjność w pedagogice, diagnoza pedagogiczna
6. dr hab. Justyna Dobrołowicz, prof. UJK edukacja, dyskurs publiczny, środowisko nowych mediów, przemiany współczesnego świata i ich wpływ na edukację
7. prof. dr hab. Wanda Dróżka pedagogika ogólna, pedeutologia, metodologia badań społecznych, socjologia edukacji, badania biograficzne i pamiętnikarskie wśród nauczycieli i pedagogów w ujęciu generacyjnym, cyklu życia, cyklu rozwoju zawodowego.
8. dr hab. Paulina Forma, prof. UJK pedagogika społeczna; diagnoza, profilaktyka i pomoc społeczna dziecku i rodzinie, środowiskowe uwarunkowania funkcjonowania rodzin wielodzietnych, animacja i edukacja społeczno-kulturowa,
9.
dr Anita Garbat pedeutologia, socjologia edukacji, pedagogika medialna, szkolne strony internetowe oraz blogi szkolne
10. dr Paweł Garbuzik wielokulturowość, międzykulturowość, edukacja międzykulturowa, metodyka pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
11. dr Patrycja Hanyga pedagogika społeczna ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki czasu wolnego na różnych etapach życia i w różnych życiowych sytuacjach
12. dr Izabela Jaros pedeutologia, wczesna edukacja językowa, edukacja dwujęzyczna ,zastosowanie nowych technologii w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz nauczaniu języków obcych
13. dr Agata Jopkiewicz pedagogika dorosłych, andragogika, zdrowie poznawcze wieku senioralnego, jakość życia w starości
14. dr hab. Anna Kieszkowska pedagogika społeczna, pedagogika resocjalizacyjna (readaptacja, inkluzja społeczna), pedagogika zdrowia.
15. dr Barbara Klasińska systemizm w naukach o wychowaniu, pedagogika i dydaktyka szkoły wyższej, warsztat pracy studentów pedagogiki, kompetencje hermeneutyczne, istota oraz rola zainteresowań w całożyciowym rozwoju człowieka, etnopedagogika
16. dr Karolina Klimczyk-Miśtal praca socjalna, pomoc społeczna, polityka społeczna, instytucjonalne wsparcie osób z niepełnosprawnością w kontekście poszczególnych etapów życia jednostki, współczesne problemy i kwestie społeczne
17. dr Aldona Kopik pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, edukacja małego dziecka, rozwój dziecka, gotowość szkolna dzieci rozpoczynających naukę szkolną, teoria inteligencji wielorakich i koncepcja 5 umysłów przyszłości w edukacji, nauczyciel małego dziecka
18. dr Bartłomiej Kotowski językoznawstwo, antropologia lingwistyczna, semiotyka kultury, etnografia Federacji Rosyjskiej i Ukrainy, socjologia edukacji, socjologia mediów i kultury współczesnej.
19. dr hab. Sławomir Koziej, prof. UJK pedagogika medialna, edukacja techniczna, dydaktyka ogólna, kształcenie zawodowe.
20. dr Małgorzata Krawczyk-Blicharska pedagogika pracy, kształcenie ustawiczne dorosłych, kształcenie zawodowe, poradnictwo zawodowe i doradztwo edukacyjno-zawodowe, poradnictwo dla osób 60+.
21. prof. dr hab. Ewa Kula historia wychowania i oświaty na ziemiach polskich w XVIII-XX wieku, historia szkolnictwa średniego i wyższego w Królestwie Polskim i w Rosji w wieku XIX.
22. dr Małgorzata Kwaśniewska pedagogika przedszkolna, pedagogika wczesnoszkolna, rozwój umiejętności czytania i pisania.
23. dr Tomasz Łączek pedagogika społeczna ze szczególnym uwzględnieniem problematyki sukcesu życiowego młodzieży.
24. prof. dr hab. Bożena Matyjas problematyka rodziny jako środowiska wychowawczego dziecka, dzieciństwa, w ujęciu interdyscyplinarnym, które sytuuje się w orientacji humanistycznej akcentującej podmiotowe i integralne podejście do rodziny, dziecka , jego dzieciństwa w różnych wymiarach i aspektach
25. dr Justyna Miko-Giedyk pedeutologia, socjologia edukacji, socjologia obszarów wiejskich
26. dr Renata Miszczuk doradztwo edukacyjno-zawodowe, pedeutologia, gerontologia, fundusze unijne, wyrównywanie szans osób zagrożonych i wykluczonych społecznie.
27. dr Zofia Okraj pedagogika twórczości, psychodydaktyka kreatywności, twórcza praca dydaktyczna nauczycieli akademickich, innowacyjne metody i techniki kształcenia uczniów/studentów.
28. dr hab. Sławomir Olszewski, prof. UJK pedagogika specjalna, oligofrenopedagogika, pedeutologia. W szczególności: wybrane wymiary kontekstu kulturowego rzeczywistości opisywanej przez pedagogikę specjalną i działań podejmowanych w jej obszarze; przejawy i uwarunkowania percepcji własnej przestrzeni życiowej dokonywanej przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną; wspieranie w rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – perspektywa edukacyjna; pedagog specjalny wobec wyzwań pełnionej profesji – tożsamość zawodowa pedagoga specjalnego.
29. dr Anna Ozga uczeń o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych, zarządzanie różnorodnością w szkole, pomoc psychologiczno–pedagogiczna, nauczyciel szkoły ogólnodostępnej – jako dawca i biorca społecznego wsparcia, przygotowanie przyszłych nauczycieli do kreowania inkluzji społecznej
30. dr hab. Katarzyna Parys, prof. UJK psychospołeczne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, działania wspierające uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, twórczy potencjał osób niepełnosprawnych, terminologia w pedagogice specjalnej
31. dr Marzena Pękowska historia wychowania, historia szkolnictwa specjalnego.
32. dr Małgorzata Porąbaniec problemy społeczne, pomoc społeczna, praca socjalna, instytucje i jednostki organizacyjne pomocy społecznej
33. dr Katarzyna Potaczała-Perz pedagogika resocjalizacyjna, psychologia społeczna, psychologia rozwojowa.
34. mgr Wioletta Praszek socjologia i pedagogika rodziny i małżeństwa, alternatywne formy życia małżeńskiego i rodzinnego, nowe formy edukacji, nauczyciel i jego kompetencje, współczesne problemy społeczne.
35. prof. dr hab. Małgorzata Przeniosło historia oświaty i nauki, dzieje dobroczynności i opieki społecznej, dydaktyka matematyki.
36. dr Anna Przygoda teoria wychowania, gerontologia, relacje międzypokoleniowe w rodzinie
37. dr Katarzyna Rogozińska pedagogika muzyczna w szczególności edukacja muzyczna w XIX i początkach XX wieku, edukacja muzyczna dzieci, problematyka emisji głosu w ujęciu historycznym i współcześnie, media w edukacji artystycznej dzieci
38. dr Anna Róg funkcjonowanie współczesnej rodziny – czynniki wspierające i zaburzające realizację podstawowych zadań środowiska rodzinnego; samotne rodzicielstwo; funkcjonowanie organizacji, instytucji, placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz stowarzyszeń wspierających i zastępujących rodzinę; profilaktyka społeczna.
39. dr hab. Tadeusz Sakowicz, prof. UJK pedagogika ogólna, pedagogika resocjalizacyjna, kryminologia, socjologia przestępczości, socjologia rodziny, dysfunkcjonalność rodziny, dewiacja i patologia zachowań osób nieletnich i dorosłych, sytuacja życiowa więźniów, systemy normatywne w świadomości osób naruszających porządek prawny społeczeństwa
40. dr Joanna Sądel  strategie edukacyjne i zawodowe młodzieży, funkcjonowanie ucznia w szkole, edukacja matematyczna w szkole ponadpodstawowej, metody probabilistyczne i statystyczne
41. dr Aneta Skuza zainteresowania: pedagogika resocjalizacyjna, profilaktyka społeczna, kryminologia
42. dr Jacek Szkurłat  
43. dr hab. Małgorzata Stawiak-Ososińska, prof. UJK historia wychowania, biografistyka, historia pomocy społecznej, historia kształcenia i wychowania kobiet od XVIII do pierwszej połowy XX wieku
44. dr hab. Agnieszka Szplit pedeutologia, rozwój zawodowy nauczycieli i nauczycieli akademickich, kształcenie nauczycieli, edukacja językowa, nauczanie języka angielskiego w przedszkolu i klasach 1-3, dwujęzyczność
45. dr Marta Wilk pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika specjalna (problematyka dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, edukacja włączająca), patologie społeczne, pedagogika rodziny, pedagogika zabawy.
46. dr Karolina Wiśniewska problematyka dotycząca dziecka przewlekle chorego, a w szczególności jego funkcjonowania w środowiskach: rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym, pedagogika lecznicza, edukacja zdrowotna, pedagogika społeczna
47. dr hab. Mariola Wojciechowska pedagogika ogólna, psychologia kliniczna i zdrowia, praca socjalna, badania nad ciągłością i zmianą w systemach wartości przedstawicieli różnych grup społecznych i pokoleniowych oraz relacjami międzygeneracyjnymi w sferze aksjonormatywnej (badania nad dynamiką przemian).
48. dr Monika Wojtkowiak poradnictwo i pomoc nieletnim, aktualne problemy społeczne w kontekście planowania działań profilaktycznych i pomocowych, mediacje i negocjacje jako forma pracy na różnych obszarach działalności indywidualnej i instytucjonalnej, pomoc osobom dotkniętym traumą i ich rodzinom.
49. dr Małgorzata Wolska-Długosz problematyka dziecka i rodziny w aspekcie zagrożeń współczesnymi problemami cywilizacyjnymi, pedagogika społeczna, pedagogika opiekuńcza, warsztat pracy pedagoga, oczekiwania młodych Polaków, ich plany życiowe i orientacje w czasach globalizacji, programy pomocowe.
50. dr Anna Winiarczyk pedagogika medialna, nowe technologie w edukacji, edukacja techniczna, dydaktyka ogólna
51. dr hab. Bożena Zawadzka, prof. UJK teoria pedagogiki zdrowia, promocja zdrowia i edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży, zdrowie i jego uwarunkowania (behawioralne i środowiskowe ), sytuacja ucznia przewlekle chorego w środowisku -zachowania prozdrowotne i ryzykowne młodzieży zdrowej i przewlekle chorej w okresie dorastania (14-18 lat) z regionu świętokrzyskiego
52. dr hab. Zuzanna Zbróg, prof. UJK kierunki przemian teoretycznych i badawczych w pedeutologii i pedagogice wczesnoszkolnej, interdyscyplinarne badania nad kształceniem nauczycieli wczesnej edukacji i ich wiedzą pedagogiczną, reprezentacje społeczne zjawisk edukacyjnych, zbiorowe pisanie biografii jako metoda badawcza i metoda uczenia się.
53. dr hab. Ilona Żeber-Dzikowska, prof. UJK współczesne problemy nauk pedagogicznych, społecznych, biologicznych i środowiskowych, zrównoważonego rozwoju, lokalne działania środowiskowo-edukacyjnymi wśród dzieci, młodzieży i dorosłych.Badania dobroczynności w społeczności lokalnej, edukacji globalnej, bezpieczeństwa człowieka w aspekcie zdrowotnym, środowiskowym, ujęcie nowych obszarów wolności i zniewolenia człowieka.