Międzynarodowa Konferencja Naukowa CAŁOŻYCIOWE UCZENIE SIĘ – MIĘDZY WOLNOŚCIĄ A PRZYMUSEM
21 lutego 2025 Krzysztof KupczewskiUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Wydział Pedagogiki i Psychologii
Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
Zakład Doskonalenia Zawodowego w Kielcach
mają zaszczyt zaprosić na III MIĘDZYNARODOWĄ KONFERENCJĘ NAUKOWĄ
„CAŁOŻYCIOWE UCZENIE SIĘ – MIĘDZY WOLNOŚCIĄ A PRZYMUSEM”
KIELCE 11-12 czerwca 2025
Komitet Naukowy:
Przewodnicząca komitetu naukowego: Dr hab. Agata Chabior, prof. UJK – Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Wiceprzewodniczące: Prof. Mariya Olijnyk – Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University (Ukraina), Dr hab. Małgorzata Stawiak-Ososińska, prof. UJK – Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Dr hab. Agnieszka Szplit, prof. UJK – Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska – UAM – Poznań
Prof. dr hab. Elżbieta Dubas – UŁ – Łódź
Prof. dr hab. Stefan Michał Kwiatkowski – APS – Warszawa
Prof. dr hab. Piotr Kostyło – Uniwersytet WSB Merito – Toruń
Prof. dr hab. Jolanata Szempruch – URz – Rzeszów
Prof. Folco Cimagalli – University LUMSA – Rzym (Włochy)
Prof. Nadia L. Serdenciuc – University Stefan cel Mare – Suceava (Rumunia)
Prof. Otylia Dandara – State University of Moldova – Kiszyniów (Mołdawia)
Prof. Nataliya Machynska – Ivan Franco National University of Lviv (Ukraina)
Prof. Marisa Musaio – Catholic University of the Sacred Heart – Mediolan (Włochy)
Prof. Sofia Silva – ESEC the Polytechnic Institute of Coimbra – Coimbra (Portugalia)
Dr hab. Sławomir Chrost, prof. UJK – Kielce
Dr hab. Zofia Szarota prof. Akademii WSB – Dąbrowa Górnicza
Dr hab. Artur Fabiś prof. Akademii WSB – Dąbrowa Górnicza
Dr hab. Jolanta Maćkowicz prof. UKEN – Kraków
Dr hab. Maria Łuszczyńska prof. Uniwersytet Ekonomiczny – Kraków
Dr hab. Marlena Kilian prof. UKSW – Warszawa
Dr hab. Beata Cyboran prof. UKEN – Kraków
Dr hab. Wojciech Horyń prof. AWL – Wrocław
Dr hab. Martyna Pryszmont UWr – Wrocław
Dr hab. Hanna Solarczyk-Szwec prof. UMK – Toruń
Dr hab. Agnieszka Stopińska-Pająk – prof. Akademii WSB – Dąbrowa Górnicza
Dr hab. Tomasz Maliszewski – prof. AMW – Gdynia
Dr hab. Sławomir Koziej prof. UJK – Kielce
Dr hab. Anna Leszczyńska – Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
Dr hab. Marcin Muszyński – Uniwersytet Łódzki
Komitet Organizacyjny:
dr Justyna Miko-Giedyk – przewodnicząca komitetu organizacyjnego
dr Małgorzata Krawczyk-Blicharska – wiceprzewodnicząca
dr Katarzyna Potaczała-Perz – wiceprzewodnicząca
dr Anna Przygoda – sekretarz
dr Barbara Klasińska – sekretarz
dr Ewa Dębska – sekretarz
mgr Krzysztof Kupczewski – opieka informatyczno-medialna
Szanowni Państwo,
III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Całożyciowe uczenie się – między wolnością a przymusem” jest odpowiedzią na zachodzące we współczesnym świecie zmiany stawiające człowieka przed koniecznością dokonywania wyborów, a co za tym idzie wpływające na kształt edukacji. Jej tematyka dotyczyć będzie jednego z kluczowych wyzwań współczesności: edukacji i uczenia się przez całe życie.
W świecie dynamicznych przemian społecznych, technologicznych i gospodarczych edukacja staje się nie tylko narzędziem rozwoju, ale również koniecznością a uczenie się przez całe życie, jednym z fundamentów współczesnego społeczeństwa wiedzy. Globalne przemiany – technologiczne, gospodarcze i społeczne wywołują rosnącą presję na ciągłe rozwijanie umiejętności i zdobywanie nowych kompetencji. Jednocześnie edukacja staje się przestrzenią negocjacji między wolnością jednostki a wymogami zewnętrznymi. Zasadnym jest podjęcie dyskusji i refleksji nad tym jak balansować między indywidualną potrzebą rozwoju a koniecznością dostosowania się do zmieniających się wymagań rynku pracy i społeczeństwa.
Współczesny rynek pracy wymaga od ludzi dorosłych nieustannego podnoszenia kwalifikacji. Z jednej strony obowiązkowe szkolenia, certyfikaty, kursy zawodowe stają się normą a przymus edukacji wynika nie tylko ze wzrostu konkurencji na rynku pracy, szybko zmieniających się technologii (np. cyfryzacja, automatyzacja), ale też nowych uregulowań prawnych. Z drugiej strony często doświadczamy sytuacji, w których przymus wywołuje opór i demotywację, zwłaszcza jeśli uczenie się postrzegane jest jako obowiązek pozbawiony sensu.
Potwierdza się teza, że całożyciowe uczenie się stało się jednym z kluczowych wyzwań współczesnego świata, w którym postęp technologiczny, globalizacja i przemiany społeczne redefiniują zasady funkcjonowania jednostek i społeczeństw, a edukacja przez całe życie jawi się jako konieczność ale i szansa. Jednak proces ten odbywa się na styku dwóch fundamentalnych wartości: wolności, związanej z autonomią jednostki w wyborze drogi edukacyjnej oraz przymusu, wynikającego z wymogów zewnętrznych, takich jak rynek pracy, regulacje czy presja społeczna. Strategią i narzędziem w poszukiwaniu balansu między wolnością a przymusem staje się całożyciowe uczenie, które z perspektywy jednostki daje wolność i poczucie kontroli nad własnym życiem, a przymus dostarcza bodźców, jest predyktorem działania. Z perspektywy społeczeństwa, przymus uczenia się gwarantuje minimalne standardy kompetencji, a różnorodność oferty edukacyjnej daje wolność wyboru tak, aby nadmierny nacisk nie ograniczał kreatywności i indywidualizmu.
Całożyciowe uczenie się to dynamiczny proces, który odbywa się na przecięciu wolności i przymusu. O ile wolność umożliwia jednostce samodzielne kształtowanie ścieżki edukacyjnej, o tyle przymus zapewnia ramy, które gwarantują rozwój w zgodzie z oczekiwaniami społecznymi i zawodowymi. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie, jak tworzyć warunki, które rozwijają wewnętrzną motywację, jednocześnie odpowiadając na wymagania zewnętrzne. Współpraca między jednostkami, instytucjami edukacyjnymi i decydentami politycznymi jest niezbędna, aby równoważyć te dwa aspekty i uczynić całożyciowe uczenie się narzędziem rozwoju zarówno osobistego, jak i społecznego.
Konferencja ma na celu wymianę wiedzy i doświadczeń naukowców z różnych państw europejskich, oscylujących wokół całożyciowej gotowości człowieka do podejmowania kształcenia w różnych obszarach i na różnych etapach życia, z uwzględnieniem kontekstów indywidualnych, lokalnych, regionalnych, krajowych i uniwersalnych.
W trakcie konferencji pragniemy zastanawiać się i dyskutować nad zagadnieniami ważnymi dla każdego człowieka bez względu na wiek, płeć, pochodzenie, narodowość i szerokość geograficzną. Mamy nadzieję zainteresować i zainspirować Państwa do wymiany poglądów i prowadzenia rozważań wokół następujących zagadnień:
- Tradycje edukacyjne w zakresie idei i realizacji koncepcji uczenia się przez całe życie.
- Historia medycyny a potrzeba uczenia się przez całe życie; rozwój edukacji medycznej: od mistrzów rzemiosła medycznego po uniwersytety medyczne.
- Przygotowanie (formalne i nieformalne) dzieci i młodzieży do uczenia się przez całe życie.
- Rola nauczyciela w całożyciowym uczeniu się – nowe/stare wyzwania.
- Człowiek dorosły w procesie całożyciowego uczenia się.
- Kompetencje przyszłości i kształcenie zawodowe dla rynku pracy w kontekście technologizacji i rozwoju AI.
- Meandry całożyciowego uczenia się w starości.
- Całożyciowe uczenie się w wymiarze praktycznym.
- Przeobrażenia edukacji i przymus „innego” kształcenia w warunkach wojen i katastrof – dawniej i dziś.
Organizacja i uczestnictwo w konferencji:
- Uprzejmie prosimy o zgłaszanie uczestnictwa w konferencji do 30 kwietnia 2025, wypełniając formularz rejestracyjny dostępny pod tym linkiem
- Uprzejmie prosimy o zgłaszanie tematów referatów lub komunikatów do 30 kwietnia 2025 roku droga mailową na adres: edukacjaustawicznaujk@gmail.com
- Dla osób uczestniczących w konferencji wyłącznie on-line w aplikacji ZOOM: Wymagana jest rejestracja ze względów bezpieczeństwa. Po zarejestrowaniu w formularzu ZOOM wysłana zostanie wiadomość z linkiem na spotkanie wraz z krótką instrukcją. Uwaga: gdy uczestnik bierze udział w dwóch kolejnych dniach konferencji musi dokonać rejestracji w dwóch formularzach, na dwa kolejne dni.
Teksty wystąpień zostaną opublikowane na łamach czasopism „Edukacja Dorosłych”, „Rocznik Andragogiczny” oraz „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas”– po uzyskaniu pozytywnych recenzji wydawniczych.
- Teksty w języku polskim lub angielskim prosimy przygotować zgodnie z wymogami redakcji czasopism.
- Opłata konferencyjna wynosi 500 PLN i obejmuje: udział w konferencji, obiady, catering w trakcie przerw oraz bankiet. Osoby biorące udział w sposób zdalny wnoszą opłatę w wysokości – 250 PLN. Opłata dla doktorantów i studentów wynosi 350 PLN, w przypadku udziału studentów i doktorantów w formie zdalnej – 200 PLN.
- Noclegi każdy z uczestników zapewnia sobie we własnym zakresie*.
- W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w konferencji organizatorzy nie zwracają opłaty
- Koszty podróży uczestników konferencji pokrywają jednostki delegujące.
- Warunkiem uczestnictwa w konferencji jest nadesłanie karty zgłoszenia droga mailową do 30 kwietnia 2025 roku oraz wniesienie opłaty konferencyjnej do dnia 10 maja 2025 roku, numer konta otrzymają Państwo w kolejnym komunikacie.
- W czasie konferencji organizatorzy umożliwiają korzystanie z rzutnika multimedialnego i
Pytania dotyczące konferencji prosimy kierować również na adres: edukacjaustawicznaujk@gmail.com
Możliwy jest również kontakt telefoniczny z organizatorami: Justyna Miko-Giedyk 500 023 022 i/lub Anna Przygoda 508 503 005
Szczegółowy program konferencji prześlemy po 15 maja. **
W oczekiwaniu na spotkanie i naukową refleksję przesyłamy wyrazy szacunku i serdecznie pozdrawiamy.
* Dla uczestników konferencji zarezerwujemy wstępnie miejsca noclegowe w hotelach położonych w pobliżu siedziby Wydziału Pedagogiki i Psychologii UJK (miejsca obrad). W jednym z nich planujemy także zorganizowanie uroczystej kolacji. O szczegółach, cenie pokoi i warunkach ich rezerwacji poinformujemy w KOMUNIKACIE 2.
** Osobom, które z różnych przyczyn nie będą mogły przyjechać na konferencję umożliwimy uczestnictwo zdalne. Prosimy o zaznaczenie w formularzu zgłoszeniowym w jakiej formie chcecie Państwo wystąpić na konferencji (stacjonarnie czy zdalnie).
INFORMACJA DLA CZŁONKÓW AKADEMICKIEGO TOWARZYSTWA ANDRAGOGICZNEGO
W pierwszym dniu konferencji odbędzie się zebranie członków ATA połączone z wyborami do Zarządu Głównego ATA na kadencję 2025-2028.