Zaproszenie na XXVI Krajową Konferencję Dydaktyków Przedmiotów Przyrodniczych pod hasłem: „Wyzwania edukacyjne do działań ekologicznych i prozdrowotnych w obliczu globalnego zniewolenia ekosystemu”
9 marca 2023 Krakowiak Rafał
K O M U N I K A T
Szanowni Państwo,
Sekcja Dydaktyki Biologii Polskiego Towarzystwa Przyrodników im. Kopernika wraz Akademią Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie i Uniwersytetem Jana Kochanowskiego w Kielcach serdecznie zapraszają do udziału w:
XXVI Krajowej Konferencji Dydaktyków Przedmiotów Przyrodniczych pod hasłem:
„Wyzwania edukacyjne do działań ekologicznych i prozdrowotnych w obliczu globalnego zniewolenia ekosystemu”
Termin i miejsce Konferencji: 25–26 września 2023 roku; forma konferencji: online
Konferencja będzie okazją do:
* wymiany doświadczeń i refleksji o kierunkowości dydaktyki wobec problemu globalnej degradacji środowiska przyrodniczego
* weryfikacji treści programowych, które wskazują efekty kształcenia z zakresu przeciwdziałaniu antropopresji
* ukazania doświadczeń działań prozdrowotnych i proekologicznych w ujęciu celów Strategii Zrównoważonego Rozwoju 2030.
Uczestnicy: pedagodzy, nauczyciele wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele akademiccy, dydaktycy przedmiotów przyrodniczych,
nauczyciele przedmiotów przyrodniczych i ścisłych wszystkich poziomów kształcenia, doradcy i konsultanci metodyczni, edukatorzy, doktoranci, studenci.
Konferencja ma charakter interdyscyplinarny –zapraszamy również decydentów, aktywistów, popularyzatorów nauki.
Tematyka: Współczesne życie wzbogacone w technologie i przesyt wszelkich udogodnień w życiu, doprowadziło do zniewolenia człowieka. Społeczeństwo, dzięki mnogości sposobów prowadzenia wygodnego życia, coraz rzadziej poddaje refleksji swoje działania, które pogłębiają skalę antropopresji.
Zgodnie z treścią Strategii Zrównoważonego Rozwoju do 2030 r., kraje członkowskie ONZ powinny osiągnąć 17 celów, aby przyczynić się do powstrzymania: kryzysu klimatycznego, zagłady istot żywych, eskalacji chorób. Ponadto wszystkim ukazać zasadność partnerstwa w osiąganiu celów. Już dziś widzimy, że jest to niemożliwe a jednak zadaniem pedagogów, przywódców edukacyjnych i nauczycieli jest edukacja dla zrównoważonego rozwoju z myślą o przyszłych pokoleniach. Przedmioty przyrodnicze są kanwą niezbędną do kształtowania kierunku odpowiednich działań w ochronie przyrody i zdrowia człowieka. Wyzbycie się incydentalnego charakteru edukacji, zwalczanie prokrastynacji decydentów oraz ukazanie wiedzy w sposób inkluzyjny dla szerokiej społeczności lokalnej, może zagwarantować globalny zwrot w kierunku podnoszenia poziomu jakości ochrony środowiska i zdrowia człowieka. Edukacja demokratyczna w połączeniu z kształceniem globalnym może wspomagać odpowiedzialność wśród obywateli. Tym samym stajemy w obliczu nowych wyzwań dla edukacji zrównoważonego rozwoju na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym.
Zachęcamy, aby spotkanie stało się fundamentem do dyskusji o mnogości zagrożeń, form naprawy oraz strategii kształcenia przez całe życie, w następujących sekcjach tematycznych:
Sekcje tematyczne:
- Problematyka konsumpcjonizmu i jej wpływ na stan przyrody i zdrowia człowieka.
- Egzekwowanie realizacji celów zrównoważonego rozwoju w edukacji formalnej i nieformalnej.
- Tożsamość i autorytet człowieka i jego wpływ na zanikanie lokalności w obliczu globalizacji.
- Problem edukacji klimatycznej a zachowanie ekosystemu.
- Sposoby zwalczania prokrastynacji decydentów w edukacji.
- Animatorzy edukacji dla zrównoważonego rozwoju w działaniach społeczności lokalnych.
- Inkluzyjne oraz incydentalne działania edukacyjne celem wyzwolenia człowieka z kryzysu ekologicznego.
- Obojętność ludzi wobec zagrożeń i szanse refleksyjno-filozoficzno-etyczne w postrzeganiu ekologii.
- Interdyscyplinarność zmian społecznych w ochronie przyrody i zdrowia człowieka.
- Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w metodologii badań naukowych.
Jesteśmy otwarci na szerokie rozumienie problematyki i podjęcie nowych tematów przez Uczestników Konferencji. Zapraszamy do zgłaszania swoich propozycji.
Link do formularza: https://tiny.pl/w2gsq
Termin nadesłania zgłoszenia i streszczenia referatu: do 30.06.2023 r.
Patronat:
- Dr hab. prof. APS Barbara Marcinkowska – Rektor APS Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
- Prof. dr hab. Stanisław Głuszek – Rektor, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Patronat honorowy:
- Dr hab. Anna Odrowąż-Coates, prof. APS Prorektor ds. Rozwoju, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
- Dr hab. inż. Barbara Gawdzik, prof. UJK – Prorektor ds. Kształcenia, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
- Dr hab. Mariola Wojciechowska, prof. UJK – Dziekan Wydziału Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
- Dr hab. Agnieszka Olechowska, prof. APS – Dyrektor Instytutu Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
- Dr hab. Danuta Uryga, prof. APS – Dyrektor Instytutu Pedagogiki, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
- Dr hab. Paulina Forma, prof. UJK – Dyrektor Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Komitet honorowy:
- Prof. dr hab. Danuta Cichy – Honorowa Przewodnicząca Ogólnopolskiej Sekcji Dydaktyków Biologii Polskiego Towarzystwa Przyrodników im. Kopernika, emerytowany profesor Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie
- Prof. Dr hab. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska – emerytowana profesor APS – specjalista edukacji matematycznej.
- Dr hab. Ilona Żeber-Dzikowska, prof. UJK – Wiceprezes Zarządu Głównego PTPK przy Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, Przewodnicząca Sekcji Dydaktyki Biologii Polskiego Towarzystwa Przyrodników im. Kopernika, Zastępca Dyrektora Instytutu ds. Ogólnych, Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach.
- Dr hab. Ligia Tuszyńska, prof. APS – Wiceprzewodnicząca Sekcji Dydaktyki Biologii Polskiego Towarzystwa Przyrodników im. Kopernika, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Zakład Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju.
- Dr Jarosław Chmielewski – Instytut Ochrony Środowiska, Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie
- Dr Anna Róg – Zastępca Dyrektora Instytutu ds. Kształcenia, Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach.
- Dr Anna Mikler-Chwastek – Zastępca Dyrektora Instytutu ds. Kształcenia, Instytut Pedagogiki, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
- Prof. dr hab. Józefa Bałachowicz – Redaktor Naczelny Czasopisma: Problemy Opiekuńczo–Wychowawcze APS
- Prof. AIK dr hab., Barbara Surma – Redaktor Naczelny Czasopisma: Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
- Dr hab., prof. UKSW Jan Niewęgłowski – Redaktor Naczelny Forum Pedagogiczne UKSW
- Dr hab. Katarzyna Potyrała, prof. UP – Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
- Prof. dr hab. Jolanta Szempruch – Uniwersytet Rzeszowski
- Dr hab. Alicja Walosik, prof. UP – Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
- Dr hab. Beata Cieśleńska, prof. Akademii Mazowieckiej w Płocku
- Dr hab. Ewa Wiśniewska, prof. Akademii Mazowieckiej w Płocku
- Dr hab. Lidia Marszałek,. prof. Akademii Mazowieckiej w Płocku
- Dr hab. Zuzanna Zbróg, prof. UJK – Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
- Dr Józef Krawczyk , prof. UW – Uniwersytet Wrocławski
- Dr Anna Maria Wójcik, prof. UMCS – Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- Dr Ewa Gajuś-Lankamer, prof. UMCS – Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- Dr Marcin Chrzanowski – Uniwersytet Warszawski
KOMITET ORGANIZACYJNY
- Sekretarz Konferencji:
- dr Anna Falkowska
- dr Maria Pielichowska
- dr Adamina Korwin-Szymanowska
- dr Agnieszka Pawlak
- dr Maja Wenderlich
- prof. UJK dr hab. Ilona Żeber–Dzikowska
- prof. APS dr hab. Ligia Tuszyńska
- prof. APS dr hab. Jan Amos Jelinek
- dr Agnieszka Klimska
- dr Marcin Klimski
- dr Alina Stankiewicz – Sekretarz Sekcji Dydaktyki Biologii, PTPK, Uniwersytet w Białymstoku
Ramowy plan konferencji zostanie dostosowany do liczby zgłoszeń prezentacji konferencyjnych.
Link do strony Konferencji podamy w kolejnym komunikacie.
Opłata konferencyjna: 120 zł za dokonane recenzje artykułów.
Nr konta: Alior Bank nr 61 2490 0005 0000 4530 3456 2606
Tytuł wpłaty: „Wyzwania edukacyjne do działań ekologicznych …” + imię i nazwisko uczestnika
Planowane są publikacje w punktowanych czasopismach naukowych lub w monografii, po dokonanych recenzjach.
Zapraszamy do przesłania artykułów do 31.08.2023 r.
Link do komunikatu: PDF
Link do plakatu: PDF